Får du inget svar? Du är inte ensam…

…om ett nytt beteende som tycks bli vanligare på jobbet – att folk inte svarar.

Om någon sträcker ut handen för att hälsa, gör du lika då? Det gör du säkert, för allt annat vore oförskämt. Detsamma gäller när man får en fråga i ett personligt brev eller email. Då svarar man.
Men här tycks något hänt, för allt fler vittnar om att folk blivit sämre på att svara.

Det är fortfarande rätt ovanligt, men när jag nyligen träffade en grupp yrkesmänniskor så förde någon ämnet på tal. Alla i samlingen vaknade till och svarade mangrant att de upplevt samma sak, och att beteendet snabbt blivit vanligare.

Enligt internationell affärsetikett förväntas man svara på email så snart som möjligt, vare sig frågan kommer från medarbetare, kunder eller leverantörer. Med ”så snart som möjligt” menas inom tjugofyra timmar. I undantagsfall kan man sträcka sig till fyrtioåtta. 
Det här är inget gammalmodigt eller pretentiöst påhitt utan handlar bara om normal respekt – som att man tar emot en utsträckt hand i hälsning.

Men något har alltså hänt.

Vissa menar att hela verksamheter blivit påtagligt såsigare efter Covid-pandemin, och att det även påverkar hur man kommunicerar. 
Andra menar att rädslan att göra fel tycks blivit större än viljan att göra rätt, på sina håll. Därför duckar man för frågor så länge det går.

Här hade det varit kul att slå hål på en gammal fördom och skriva att offentliga verksamheter är ett lysande undantag i frågan. Men det går tyvärr inte. Gruppens bestämda åsikt var att beteendet tvärtom är vanligast i kontakter med mellanchefer i offentliga organisationer, och att det även börjat smyga sig in hos en del större företag. Det här gäller såklart inte alla, men tillräckligt många för att man ska ana en trend.

Så, finns det fler förklaringar än ”post-pandemi-såsighet” att det blivit så här?

Ja, en populär ursäkt är att folk har mer att göra på sina arbeten nuförtiden och att man därför inte har tid att svara.
Men det köper jag inte.
För de som man vet har mest på sina bord svarar nästan alltid snabbt och korrekt. Prova att skicka en relevant fråga till en vd, en kommunchef eller styrelseordförande och du får nästan alltid ett snabbt svar.

Kanske förklaringen är att de högsta ansvariga har en starkare känsla av att de representerar verksamheten, och att de därför vill att den ska uppfattas som professionell?
Det har de i så fall helt rätt i, för ett enkelt sätt att framstå som proffsig och seriös är att sköta sin korrespondens bra. 

Och tvärtom. 

För när svar uteblir infinner sig känslan av att man har att göra med en oengagerad individ och en oprofessionell organisation. Och vem vill jobba med en sådan? Eller i en sådan?

Man kan förstås strunta i den här frågan och i konsekvensens namn sluta att ta emot den hand som sträcks ut i hälsning, för det är egentligen samma sak.  
Men, nej. Det vore FÖR oförskämt.
En sak är säker: Det finns en del att jobba med därute.